MINGGU 15 12-16 April 2010
Hari: Isnin
Tarikh: 12 April 2010
Mata Pelajaran: Pendidikan Seni Visual
Tingkatan: 2I
Masa: 1250-1400
Bidang: Penghasilan Seni Visual
Unit Pembelajaran: Seni Visual (Arca)
Hasil Pembelajaran: Pada akhir pembelajaran, murid dapat:
• Melakar bentuk binaan bangunan moden yang unik
• Menghasilkan binaan yang sama dengan lakaran
Aktiviti Pembelajaran: Penghasilan Arca Binaan
Prosedur:
1) Guru mengarahkan pelajar mengeluarkan semua alatan yang diperlukan
2) Guru membahagikan pelajar kepada kumpulan masing-masing
3) Guru memastikan kebersihan kelas terjamin
Keperluan/BBM: Bahan: Pensel, kertas keras(hardboard), pisau, gunting, gam, kertas berwarna
Penerapan Nilai: Disiplin, hormat-menghormati, toleransi, bantu-membantu, tekun, serta kebersihan
Refleksi:
Pelajar menghasilkan arca sepertimana yang dilakarkan.
Pelajar berbincang dengan guru tentang aspek unik.
Pelajar dikehendaki menyiapkan hasil arca tersebut dalam masa seminggu.
Kebersihan kelas agak memuaskan.
Hari: Isnin
Tarikh: 16 April 2010
Kelas: 3J (1525-1635)
Subjek: Pendidikan Sivik dan Kewarganegaraan
Tema: Warisan Kepelbagaian Budaya Malaysia
Tajuk: (a) Adat resam dan pantang larang pelbagai kaum
i) Adat resam pelbagai kaum di Malaysia
ii) Pantang larang pelbagai kaum di Malaysia
Hasil Pembelajaran:
i. Pengetahuan: (a) Memahami adat resam dan pantang larang pelbagai kaum
(b) Menerangkan adat resam pelbagai kaum di Malaysia
ii. Kemahiran: (a) Mengumpul maklumat mengenai pantang larang pelbagai kaum
(b) Berupaya menyesuaikan diri dengan pelbagai adat resam dan pantang larang pelbagai kaum
iii. Nilai: (a) Menghormati pantang larang pelbagai kaum
Pendekatan: Pembelajaran aktif serta komunikasi yang berkesan
ABM: Buku kerja dan nota sebelumnya
KBKK: Menghormati dan mengaplikasi dalam kehidupan
Nilai Murni: Hormat-menghormati
Komunikasi yang baik
Disiplin yang tinggi
Bertanggungjawab
Perhubungan baik
Kebersihan
Refleksi:
Pelajar diarahkan menjawab soalan-soalan yang lazim dan berkenaan dengan tajuk pembelajaran
Pelajar membuat latihan secara damai
Guru memantau aktiviti di dalam kelas disamping memastikan kebersihan kelas dipatuhi
Keadaan kelas teratur
Hari: Isnin
Tarikh: 12 April 2010
Mata Pelajaran: Pendidikan Seni Visual
Tingkatan: 2B
Masa: 1635-1745
Bidang: Penghasilan Seni Visual
Unit Pembelajaran: Seni Visual (Arca)
Hasil Pembelajaran: Pada akhir pembelajaran, murid dapat:
• Melakar bentuk binaan bangunan moden yang unik
• Menghasilkan binaan yang sama dengan lakaran
Aktiviti Pembelajaran: Penghasilan Arca Binaan
Prosedur:
1) Guru mengarahkan pelajar mengeluarkan semua alatan yang diperlukan
2) Guru membahagikan pelajar kepada kumpulan masing-masing
3) Guru memastikan kebersihan kelas terjamin
Keperluan/BBM: Bahan: Pensel, kertas keras(hardboard), pisau, gunting, gam, kertas berwarna
Penerapan Nilai: Disiplin, hormat-menghormati, toleransi, bantu-membantu, tekun, serta kebersihan
Refleksi:
Pelajar menghasilkan arca sepertimana yang dilakarkan.
Pelajar berbincang dengan guru tentang aspek unik.
Pelajar dikehendaki menyiapkan hasil arca tersebut dalam masa seminggu.
Kebersihan kelas agak memuaskan.
Hari: Selasa
Tarikh: 12 April 2010
Kelas: 3G (1400-1510)
Subjek: Pendidikan Sivik dan Kewarganegaraan
Tema: Warisan Kepelbagaian Budaya Malaysia
Tajuk: (a) Adat resam dan pantang larang pelbagai kaum
i) Adat resam pelbagai kaum di Malaysia
ii) Pantang larang pelbagai kaum di Malaysia
Hasil Pembelajaran:
i. Pengetahuan: (a) Memahami adat resam dan pantang larang pelbagai kaum
(b) Menerangkan adat resam pelbagai kaum di Malaysia
ii. Kemahiran: (a) Mengumpul maklumat mengenai pantang larang pelbagai kaum
(b) Berupaya menyesuaikan diri dengan pelbagai adat resam dan pantang larang pelbagai kaum
iii. Nilai: (a) Menghormati pantang larang pelbagai kaum
Pendekatan: Pembelajaran aktif serta komunikasi yang berkesan
ABM: Buku kerja dan nota sebelumnya
KBKK: Menghormati dan mengaplikasi dalam kehidupan
Nilai Murni: Hormat-menghormati
Komunikasi yang baik
Disiplin yang tinggi
Bertanggungjawab
Perhubungan baik
Kebersihan
Refleksi:
Pelajar diarahkan menjawab soalan-soalan yang lazim dan berkenaan dengan tajuk pembelajaran
Pelajar membuat latihan secara damai
Guru memantau aktiviti di dalam kelas disamping memastikan kebersihan kelas dipatuhi
Keadaan kelas teratur
Hari: Selasa
Tarikh: 13 April 2010
Mata Pelajaran: Pendidikan Seni Visual
Tingkatan: 2K
Masa: 1635-1745
Bidang: Penghasilan Seni Visual
Unit Pembelajaran: Seni Visual (Arca)
Hasil Pembelajaran: Pada akhir pembelajaran, murid dapat:
• Melakar bentuk binaan bangunan moden yang unik
• Menghasilkan binaan yang sama dengan lakaran
Aktiviti Pembelajaran: Penghasilan Arca Binaan
Prosedur:
1) Guru mengarahkan pelajar mengeluarkan semua alatan yang diperlukan
2) Guru membahagikan pelajar kepada kumpulan masing-masing
3) Guru memastikan kebersihan kelas terjamin
Keperluan/BBM: Bahan: Pensel, kertas keras(hardboard), pisau, gunting, gam, kertas berwarna
Penerapan Nilai: Disiplin, hormat-menghormati, toleransi, bantu-membantu, tekun, serta kebersihan
Refleksi:
Pelajar menghasilkan arca sepertimana yang dilakarkan.
Pelajar berbincang dengan guru tentang aspek unik.
Pelajar dikehendaki menyiapkan hasil arca tersebut dalam masa seminggu.
Kebersihan kelas agak memuaskan.
Hari: Rabu
Tarikh: 14 April 2010
GURU MENJADI GURU PENGIRING BAGI LAWATAN KE UNIMAS DAN KEDAI PASU BUNGA (BATU 5)
Hari: Khamis
Tarikh: 15 April 2010
Mata Pelajaran: Pendidikan Seni Visual
Tingkatan: 2D
Masa: 1250-1400
Bidang: Penghasilan Seni Visual
Unit Pembelajaran: Seni Visual (Arca)
Hasil Pembelajaran: Pada akhir pembelajaran, murid dapat:
• Melakar bentuk binaan bangunan moden yang unik
• Menghasilkan binaan yang sama dengan lakaran
Aktiviti Pembelajaran: Penghasilan Arca Binaan
Prosedur:
1) Guru mengarahkan pelajar mengeluarkan semua alatan yang diperlukan
2) Guru membahagikan pelajar kepada kumpulan masing-masing
3) Guru memastikan kebersihan kelas terjamin
Keperluan/BBM: Bahan: Pensel, kertas keras(hardboard), pisau, gunting, gam, kertas berwarna
Penerapan Nilai: Disiplin, hormat-menghormati, toleransi, bantu-membantu, tekun, serta kebersihan
Refleksi:
Pelajar menghasilkan arca sepertimana yang dilakarkan.
Pelajar berbincang dengan guru tentang aspek unik.
Pelajar dikehendaki menyiapkan hasil arca tersebut dalam masa seminggu.
Kebersihan kelas agak memuaskan.
Hari: Khamis
Tarikh: 15 April 2010
Kelas: 3C (1635-1745)
Subjek: Pendidikan Sivik dan Kewarganegaraan
Tema: Warisan Kepelbagaian Budaya Malaysia
Tajuk: (a) Adat resam dan pantang larang pelbagai kaum
i) Adat resam pelbagai kaum di Malaysia
ii) Pantang larang pelbagai kaum di Malaysia
Hasil Pembelajaran:
i. Pengetahuan: (a) Memahami adat resam dan pantang larang pelbagai kaum
(b) Menerangkan adat resam pelbagai kaum di Malaysia
ii. Kemahiran: (a) Mengumpul maklumat mengenai pantang larang pelbagai kaum
(b) Berupaya menyesuaikan diri dengan pelbagai adat resam dan pantang larang pelbagai kaum
iii. Nilai: (a) Menghormati pantang larang pelbagai kaum
Pendekatan: Pembelajaran aktif serta komunikasi yang berkesan
ABM: Buku kerja dan nota sebelumnya
KBKK: Menghormati dan mengaplikasi dalam kehidupan
Nilai Murni: Hormat-menghormati
Komunikasi yang baik
Disiplin yang tinggi
Bertanggungjawab
Perhubungan baik
Kebersihan
Refleksi:
Pelajar diarahkan menjawab soalan-soalan yang lazim dan berkenaan dengan tajuk pembelajaran
Pelajar membuat latihan secara damai
Guru memantau aktiviti di dalam kelas disamping memastikan kebersihan kelas dipatuhi
Keadaan kelas teratur
Hari: Jumaat
Tarikh: 16 April 2010
Kelas: 2J (1600-1710)
Subjek: Pendidikan Jasmani dan Kesihatan
Tajuk: Gaya Hidup Sihat
Subtajuk: Penyalahgunaan Bahan
Objektif: i) Mengenalpasti kesan pengambilan dadah
ii) Mengetahui kesan pengambilan dadah terhadap keluarga
Kemahiran: Komunikasi yang berkesan
ABM: Buku Teks
Nilai Murni: Berdisiplin
Bertanggungjawab
Berjanji
Jauhi Dadah
Refleksi: Pelajar berkomunkasi secara baik bersama guru
Pelajar turut berbincang bersama berkenaan tajuk yang dipelajari
Pelajar jelas akan tajuk yang dipelajari
Guru memberikan sedikit latihan kepada pelajar
Pelajar dikehendaki menjawab soalan tersebut
Sabtu, 17 April 2010
RPH Minggu 15 (12-16 April 2010)
Posted by muhd suffian at 12:17 PG 0 comments
RPH Minggu 14 (5-9 April 2010)
MINGGU 14 5-9 April 2010
Hari: Isnin
Tarikh: 5 April 2010
Mata Pelajaran: Pendidikan Seni Visual
Tingkatan: 2I
Masa: 1250-1400
Bidang: Penghasilan Seni Visual
Unit Pembelajaran: Seni Visual(Arca)
Hasil Pembelajaran: Pada akhir pembelajaran, murid dapat:
• Menjawab latihan yang berteraskan tajuk pembelajaran
• Membuat lakaran untuk penghasilan Arca menggunakan teknik binaan
Aktiviti Pembelajaran: Mengaplikasi, memahami dan membandingbeza
Prosedur:
1) Guru memberi soalan-soalan yang berkaitan kepada pelajar untuk di jawab
2) Guru membincangkan jawapan bagi soalan-soalan yang dinyatakan kepada pelajar
3) Guru mengarahkan pelajar menghasilkan lakaran binaan bangunan moden dan membawa alatan untuk minggu hadapan
4) Guru berbincang dengan pelajar berkenaan lakaran
Keperluan/BBM: Bahan: Buku rujukan, contoh lakaran, buku kerja
Penerapan Nilai: Disiplin, hormat-menghormati, toleransi, bantu-membantu, tekun, serta kebersihan
Refleksi:
Pelajar menyelesaikan soalan latihan yang diberikan sama ada secara individu mahupun berkumpulan.
Pelajar berbincang tentang lakaran yang di maksudkan oleh guru.
Pelajar meminta pengesahan akan lakaran yang cuba dihasilkan.
Hari: Isnin
Tarikh: 5 April 2010
Kelas: 3J (1525-1635)
Subjek: Pendidikan Sivik dan Kewarganegaraan
Tema: Warisan Kepelbagaian Budaya Malaysia
Tajuk: (a) Adat resam dan pantang larang pelbagai kaum
i) Adat resam pelbagai kaum di Malaysia
ii) Pantang larang pelbagai kaum di Malaysia
Hasil Pembelajaran:
i. Pengetahuan: (a) Memahami adat resam dan pantang larang pelbagai kaum
(b) Menerangkan adat resam pelbagai kaum di Malaysia
ii. Kemahiran: (a) Mengumpul maklumat mengenai pantang larang pelbagai kaum
(b) Berupaya menyesuaikan diri dengan pelbagai adat resam dan pantang larang pelbagai kaum
iii. Nilai: (a) Menghormati pantang larang pelbagai kaum
Pendekatan: Pembelajaran aktif
ABM: Buku rujukan dan buku teks
KBKK: Menilai rasionalnya adat resam dan pantang larang dalam kehidupan kita seharian dan mendatang
Nilai Murni: Hormat-menghormati
Komunikasi yang baik
Disiplin yang tinggi
Bertanggungjawab
Perhubungan baik
Kebersihan
Refleksi:
Pelajar tekun menyalin nota sambungan yang minggu lepas
Guru tegas semasa pembelajaran di dalam kelas agar pelajar menunjukkan rasa hormat mereka kepada kaum lain berkenaan dengan adat resam masing-masing
Pelajar mengajukan beberapa soalan yang berkaitan dengan tajuk
Hari: Isnin
Tarikh: 5 April 2010
Mata Pelajaran: Pendidikan Seni Visual
Tingkatan: 2B
Masa: 1635-1745
Bidang: Penghasilan Seni Visual
Unit Pembelajaran: Seni Visual(Arca)
Hasil Pembelajaran: Pada akhir pembelajaran, murid dapat:
• Menjawab latihan yang berteraskan tajuk pembelajaran
• Membuat lakaran untuk penghasilan Arca menggunakan teknik binaan
Aktiviti Pembelajaran: Mengaplikasi, memahami dan membandingbeza
Prosedur:
1) Guru memberi soalan-soalan yang berkaitan kepada pelajar untuk di jawab
2) Guru membincangkan jawapan bagi soalan-soalan yang dinyatakan kepada pelajar
3) Guru mengarahkan pelajar menghasilkan lakaran binaan bangunan moden dan membawa alatan untuk minggu hadapan
4) Guru berbincang dengan pelajar berkenaan lakaran
Keperluan/BBM: Bahan: Buku rujukan, contoh lakaran, buku kerja
Penerapan Nilai: Disiplin, hormat-menghormati, toleransi, bantu-membantu, tekun, serta kebersihan
Refleksi:
Pelajar menyelesaikan soalan latihan yang diberikan sama ada secara individu mahupun berkumpulan.
Pelajar berbincang tentang lakaran yang di maksudkan oleh guru.
Pelajar meminta pengesahan akan lakaran yang cuba dihasilkan.
Hari: Selasa
Tarikh: 6 April 2010
Kelas: 3G (1400-1510)
Subjek: Pendidikan Sivik dan Kewarganegaraan
Tema: Warisan Kepelbagaian Budaya Malaysia
Tajuk: (a) Adat resam dan pantang larang pelbagai kaum
i) Adat resam pelbagai kaum di Malaysia
ii) Pantang larang pelbagai kaum di Malaysia
Hasil Pembelajaran:
i. Pengetahuan: (a) Memahami adat resam dan pantang larang pelbagai kaum
(b) Menerangkan adat resam pelbagai kaum di Malaysia
ii. Kemahiran: (a) Mengumpul maklumat mengenai pantang larang pelbagai kaum
(b) Berupaya menyesuaikan diri dengan pelbagai adat resam dan pantang larang pelbagai kaum
iii. Nilai: (a) Menghormati pantang larang pelbagai kaum
Pendekatan: Pembelajaran aktif
ABM: Buku rujukan dan buku teks
KBKK: Menilai rasionalnya adat resam dan pantang larang dalam kehidupan kita seharian dan mendatang
Nilai Murni: Hormat-menghormati
Komunikasi yang baik
Disiplin yang tinggi
Bertanggungjawab
Perhubungan baik
Kebersihan
Refleksi:
Pelajar tekun menyalin nota sambungan yang minggu lepas
Guru tegas semasa pembelajaran di dalam kelas agar pelajar menunjukkan rasa hormat mereka kepada kaum lain berkenaan dengan adat resam masing-masing
Pelajar mengajukan beberapa soalan yang berkaitan dengan tajuk
Hari: Selasa
Tarikh: 6 April 2010
Mata Pelajaran: Pendidikan Seni Visual
Tingkatan: 2K
Masa: 1635-1745
Bidang: Penghasilan Seni Visual
Unit Pembelajaran: Seni Visual (Arca)
Hasil Pembelajaran: Pada akhir pembelajaran, murid dapat:
• Menjawab latihan yang berteraskan tajuk pembelajaran
• Membuat lakaran untuk penghasilan Arca menggunakan teknik binaan
Aktiviti Pembelajaran: Mengaplikasi, memahami dan membandingbeza
Prosedur:
1) Guru memberi soalan-soalan yang berkaitan kepada pelajar untuk di jawab
2) Guru membincangkan jawapan bagi soalan-soalan yang dinyatakan kepada pelajar
3) Guru mengarahkan pelajar menghasilkan lakaran binaan bangunan moden dan membawa alatan untuk minggu hadapan
4) Guru berbincang dengan pelajar berkenaan lakaran
Keperluan/BBM: Bahan: Buku rujukan, contoh lakaran, buku kerja
Penerapan Nilai: Disiplin, hormat-menghormati, toleransi, bantu-membantu, tekun, serta kebersihan
Refleksi:
Pelajar menyelesaikan soalan latihan yang diberikan sama ada secara individu mahupun berkumpulan.
Pelajar berbincang tentang lakaran yang di maksudkan oleh guru.
Pelajar meminta pengesahan akan lakaran yang cuba dihasilkan.
Hari: Rabu
Tarikh: 7 April 2010
Kelas: 3N (1400-1510)
Subjek: Pendidikan Sivik dan Kewarganegaraan
Tema: Warisan Kepelbagaian Budaya Malaysia
Tajuk: (a) Adat resam dan pantang larang pelbagai kaum
i) Adat resam pelbagai kaum di Malaysia
ii) Pantang larang pelbagai kaum di Malaysia
Hasil Pembelajaran:
i. Pengetahuan: (a) Memahami adat resam dan pantang larang pelbagai kaum
(b) Menerangkan adat resam pelbagai kaum di Malaysia
ii. Kemahiran: (a) Mengumpul maklumat mengenai pantang larang pelbagai kaum
(b) Berupaya menyesuaikan diri dengan pelbagai adat resam dan pantang larang pelbagai kaum
iii. Nilai: (a) Menghormati pantang larang pelbagai kaum
Pendekatan: Pembelajaran aktif
ABM: Buku rujukan dan buku teks
KBKK: Menilai rasional nya adat resam dan pantang larang dalam kehidupan kita seharian dan mendatang
Nilai Murni: Hormat-menghormati
Komunikasi yang baik
Disiplin yang tinggi
Bertanggungjawab
Perhubungan baik
Kebersihan
Refleksi:
Pelajar tekun menyalin nota sambungan yang minggu lepas
Guru tegas semasa pembelajaran di dalam kelas agar pelajar menunjukkan rasa hormat mereka kepada kaum lain berkenaan dengan adat resam masing-masing
Pelajar mengajukan beberapa soalan yang berkaitan dengan tajuk
Hari: Rabu
Tarikh: 7 April 2010
Mata Pelajaran: Pendidikan Seni Visual
Tingkatan: 2M
Masa: 1525-1635
Bidang: Penghasilan Seni Visual
Unit Pembelajaran: Seni Visual (Arca)
Hasil Pembelajaran: Pada akhir pembelajaran, murid dapat:
• Menjawab latihan yang berteraskan tajuk pembelajaran
• Membuat lakaran untuk penghasilan Arca menggunakan teknik binaan
Aktiviti Pembelajaran: Mengaplikasi, memahami dan membandingbeza
Prosedur:
1) Guru memberi soalan-soalan yang berkaitan kepada pelajar untuk di jawab
2) Guru membincangkan jawapan bagi soalan-soalan yang dinyatakan kepada pelajar
3) Guru mengarahkan pelajar menghasilkan lakaran binaan bangunan moden dan membawa alatan untuk minggu hadapan
4) Guru berbincang dengan pelajar berkenaan lakaran
Keperluan/BBM: Bahan: Buku rujukan, contoh lakaran, buku kerja
Penerapan Nilai: Disiplin, hormat-menghormati, toleransi, bantu-membantu, tekun, serta kebersihan
Refleksi:
Pelajar menyelesaikan soalan latihan yang diberikan sama ada secara individu mahupun berkumpulan.
Pelajar berbincang tentang lakaran yang di maksudkan oleh guru.
Pelajar meminta pengesahan akan lakaran yang cuba dihasilkan.
Hari: Rabu
Tarikh: 7 April 2010
Mata Pelajaran: Pendidikan Seni Visual
Tingkatan: 2G
Masa: 1710-1820
Bidang: Penghasilan Seni Visual
Unit Pembelajaran: Seni Visual (Arca)
Hasil Pembelajaran: Pada akhir pembelajaran, murid dapat:
• Menjawab latihan yang berteraskan tajuk pembelajaran
• Membuat lakaran untuk penghasilan Arca menggunakan teknik binaan
Aktiviti Pembelajaran: Mengaplikasi, memahami dan membandingbeza
Prosedur:
1) Guru memberi soalan-soalan yang berkaitan kepada pelajar untuk di jawab
2) Guru membincangkan jawapan bagi soalan-soalan yang dinyatakan kepada pelajar
3) Guru mengarahkan pelajar menghasilkan lakaran binaan bangunan moden dan membawa alatan untuk minggu hadapan
4) Guru berbincang dengan pelajar berkenaan lakaran
Keperluan/BBM: Bahan: Buku rujukan, contoh lakaran, buku kerja
Penerapan Nilai: Disiplin, hormat-menghormati, toleransi, bantu-membantu, tekun, serta kebersihan
Refleksi:
Sebilangan pelajar menyelesaikan soalan latihan yang diberikan sama ada secara individu mahupun berkumpulan.
Keadaan kelas yang bising dan kotor
Pelajar berbincang tentang lakaran yang di maksudkan oleh guru.
Pelajar meminta pengesahan akan lakaran yang cuba dihasilkan.
Hari: Khamis
Tarikh: 8 April 2010
Mata Pelajaran: Pendidikan Seni Visual
Tingkatan: 2D
Masa: 1250-1400
Bidang: Penghasilan Seni Visual
Unit Pembelajaran: Seni Visual (Arca)
Hasil Pembelajaran: Pada akhir pembelajaran, murid dapat:
• Menjawab latihan yang berteraskan tajuk pembelajaran
• Membuat lakaran untuk penghasilan Arca menggunakan teknik binaan
Aktiviti Pembelajaran: Mengaplikasi, memahami dan membandingbeza
Prosedur:
1) Guru memberi soalan-soalan yang berkaitan kepada pelajar untuk di jawab
2) Guru membincangkan jawapan bagi soalan-soalan yang dinyatakan kepada pelajar
3) Guru mengarahkan pelajar menghasilkan lakaran binaan bangunan moden dan membawa alatan untuk minggu hadapan
4) Guru berbincang dengan pelajar berkenaan lakaran
Keperluan/BBM: Bahan: Buku rujukan, contoh lakaran, buku kerja
Penerapan Nilai: Disiplin, hormat-menghormati, toleransi, bantu-membantu, tekun, serta kebersihan
Refleksi:
Pelajar menyelesaikan soalan latihan yang diberikan sama ada secara individu mahupun berkumpulan.
Pelajar berbincang tentang lakaran yang di maksudkan oleh guru.
Pelajar meminta pengesahan akan lakaran yang cuba dihasilkan.
Hari: Khamis
Tarikh: 8 April 2010
Kelas: 3C (1635-1745)
Subjek: Pendidikan Sivik dan Kewarganegaraan
Tema: Warisan Kepelbagaian Budaya Malaysia
Tajuk: (a) Adat resam dan pantang larang pelbagai kaum
i) Adat resam pelbagai kaum di Malaysia
ii) Pantang larang pelbagai kaum di Malaysia
Hasil Pembelajaran:
i. Pengetahuan: (a) Memahami adat resam dan pantang larang pelbagai kaum
(b) Menerangkan adat resam pelbagai kaum di Malaysia
ii. Kemahiran: (a) Mengumpul maklumat mengenai pantang larang pelbagai kaum
(b) Berupaya menyesuaikan diri dengan pelbagai adat resam dan pantang larang pelbagai kaum
iii. Nilai: (a) Menghormati pantang larang pelbagai kaum
Pendekatan: Pembelajaran aktif
ABM: Buku rujukan dan buku teks
KBKK: Menilai rasionalnya adat resam dan pantang larang dalam kehidupan kita seharian dan mendatang
Nilai Murni: Hormat-menghormati
Komunikasi yang baik
Disiplin yang tinggi
Bertanggungjawab
Perhubungan baik
Kebersihan
Refleksi:
Pelajar tekun menyalin nota sambungan yang minggu lepas
Guru tegas semasa pembelajaran di dalam kelas agar pelajar menunjukkan rasa hormat mereka kepada kaum lain berkenaan dengan adat resam masing-masing
Pelajar mengajukan beberapa soalan yang berkaitan dengan tajuk
Hari: Jumaat
Tarikh: 9 April 2010
Kelas: 2J (1600-1710)
Subjek: Pendidikan Jasmani dan Kesihatan
Tajuk: Kecergasan fizikal
Subtajuk: Daya tahan otot
Objektif: i) Melibatkan diri dalam aktiviti latihan
ii) Menyatakan faedah latihan
iii) Mematuhi setiap aspek keselamatan
Kemahiran: Berkomunikasi dengan baik dan berfikir rasional
ABM: Alatan sukan
Nilai Murni: Bertanggungjawab
Bekerjasama
Disiplin
Hormat-menghormati
Refleksi:
Pelajar mengikuti arahan guru
Pelajar memberi komunikasi yang baik
Pelajar mengikuti aktiviti yang dijalankan
Hari: Sabtu
Tarikh: 10 April 2010
Kelas: 2J (1600-1710)
Subjek: Pendidikan Jasmani dan Kesihatan
GURU MEMOHON CUTI TANPA GAJI DAN DILULUSKAN OLEH PIHAK ATASAN
Posted by muhd suffian at 12:09 PG 0 comments
Khamis, 1 April 2010
RPH Minggu 13 ( 29 March-1 April 2010 )
MINGGU 13 29 MARCH – 1 APRIL 2010
Hari: Isnin
Tarikh: 29 March 2010
Mata Pelajaran: Pendidikan Seni Visual
Tingkatan: 2I
Masa: 1250-1400
Aktiviti: UJIAN BULANAN 1 TAHUN 2010
Hari: Isnin
Tarikh: 29 March 2010
Kelas: 3J (1525-1635)
Subjek: Pendidikan Sivik dan Kewarganegaraan
Tema: Warisan Kepelbagaian Budaya Malaysia
Tajuk: (a) Adat resam dan pantang larang pelbagai kaum
i) Adat resam pelbagai kaum di Malaysia
ii) Pantang larang pelbagai kaum di Malaysia
Hasil Pembelajaran:
i. Pengetahuan:
(a) Memahami adat resam dan pantang larang pelbagai kaum
(b) Menerangkan adat resam pelbagai kaum di Malaysia
ii. Kemahiran:
(a) Memberi maklumat berkaitan kepentingan adapt resam dalam kehidupan masyarakat Malaysia
(b) Mengamalkan adat resam dalam kehidupan seharian
iii. Nilai:
(a) Menerima dan menghormati adat resam dan pantang larang pelbagai kaum
Pendekatan: Pembelajaran aktif
ABM: Buku rujukan
KBKK: Menilai rasional nya adat resam dan pantang larang dalam kehidupan lalu
Nilai Murni: Hormat-menghormati
Komunikasi yang baik
Bertanggungjawab
Perhubungan baik
Refleksi:
Pelajar tekun menyalin nota
Guru tegas semasa kelas agar pelajar menunjukkan rasa hormat kepada kaum lain berkenaan dengan adat resam masing-masing
Pelajar mengajukan beberapa soalan yang berkaitan dengan tajuk
Hari: Isnin
Tarikh: 29 March 2010
Mata Pelajaran: Pendidikan Seni Visual
Tingkatan: 2B
Masa: 1635-1745
Aktiviti: UJIAN BULANAN 1 TAHUN 2010
Hari: Selasa
Tarikh: 30 March 2010
Kelas: 3G (1400-1510)
Subjek: Pendidikan Sivik dan Kewarganegaraan
Tema: Warisan Kepelbagaian Budaya Malaysia
Tajuk: (a) Adat resam dan pantang larang pelbagai kaum
i) Adat resam pelbagai kaum di Malaysia
ii) Pantang larang pelbagai kaum di Malaysia
Hasil Pembelajaran:
i. Pengetahuan:
(a) Memahami adat resam dan pantang larang pelbagai kaum
(b) Menerangkan adat resam pelbagai kaum di Malaysia
ii. Kemahiran:
(a) Memberi maklumat berkaitan kepentingan adapt resam dalam kehidupan masyarakat Malaysia
(b) Mengamalkan adat resam dalam kehidupan seharian
iii. Nilai:
(a) Menerima dan menghormati adat resam dan pantang larang pelbagai kaum
Pendekatan: Pembelajaran aktif
ABM: Buku rujukan
KBKK: Menilai rasional nya adat resam dan pantang larang dalam kehidupan lalu
Nilai Murni: Hormat-menghormati
Komunikasi yang baik
Bertanggungjawab
Perhubungan baik
Refleksi:
Pelajar tekun menyalin nota
Guru tegas semasa kelas agar pelajar menunjukkan rasa hormat kepada kaum lain berkenaan dengan adat resam masing-masing
Pelajar mengajukan beberapa soalan yang berkaitan dengan tajuk
Hari: Selasa
Tarikh: 30 March 2010
Mata Pelajaran: Pendidikan Seni Visual
Tingkatan: 2K
Masa: 1635-1745
Aktiviti: UJIAN BULANAN 1 TAHUN 2010
Hari: Rabu
Tarikh: 31 March 2010
Kelas: 3N (1400-1510)
Subjek: Pendidikan Sivik dan Kewarganegaraan
Tema: Warisan Kepelbagaian Budaya Malaysia
Tajuk: (a) Adat resam dan pantang larang pelbagai kaum
i) Adat resam pelbagai kaum di Malaysia
ii) Pantang larang pelbagai kaum di Malaysia
Hasil Pembelajaran:
i. Pengetahuan:
(a) Memahami adat resam dan pantang larang pelbagai kaum
(b) Menerangkan adat resam pelbagai kaum di Malaysia
ii. Kemahiran:
(a) Memberi maklumat berkaitan kepentingan adapt resam dalam kehidupan masyarakat Malaysia
(b) Mengamalkan adat resam dalam kehidupan seharian
iii. Nilai:
(a) Menerima dan menghormati adat resam dan pantang larang pelbagai kaum
Pendekatan: Pembelajaran aktif
ABM: Buku rujukan
KBKK: Menilai rasional nya adat resam dan pantang larang dalam kehidupan lalu
Nilai Murni: Hormat-menghormati
Komunikasi yang baik
Bertanggungjawab
Perhubungan baik
Refleksi:
Pelajar tekun menyalin nota
Guru tegas semasa kelas agar pelajar menunjukkan rasa hormat kepada kaum lain berkenaan dengan adat resam masing-masing
Pelajar mengajukan beberapa soalan yang berkaitan dengan tajuk
Hari: Rabu
Tarikh: 31 March 2010
Mata Pelajaran: Pendidikan Seni Visual
Tingkatan: 2M
Masa: 1525-1635
Aktiviti: UJIAN BULANAN 1 TAHUN 2010
Hari: Rabu
Tarikh: 31 March 2010
Mata Pelajaran: Pendidikan Seni Visual
Tingkatan: 2G
Masa: 1710-1820
Aktiviti: UJIAN BULANAN 1 TAHUN 2010
Hari: Khamis
Tarikh: 1 April 2010
Mata Pelajaran: Pendidikan Seni Visual
Tingkatan: 2D
Masa: 1250-1400
Aktiviti: UJIAN BULANAN 1 TAHUN 2010
Hari: Khamis
Tarikh: 1 April 2010
Kelas: 3C (1635-1745)
Subjek: Pendidikan Sivik dan Kewarganegaraan
Tema: Warisan Kepelbagaian Budaya Malaysia
Tajuk: (a) Adat resam dan pantang larang pelbagai kaum
i) Adat resam pelbagai kaum di Malaysia
ii) Pantang larang pelbagai kaum di Malaysia
Hasil Pembelajaran:
i. Pengetahuan:
(a) Memahami adat resam dan pantang larang pelbagai kaum
(b) Menerangkan adat resam pelbagai kaum di Malaysia
ii. Kemahiran:
(a) Memberi maklumat berkaitan kepentingan adapt resam dalam kehidupan masyarakat Malaysia
(b) Mengamalkan adat resam dalam kehidupan seharian
iii. Nilai:
(a) Menerima dan menghormati adat resam dan pantang larang pelbagai kaum
Pendekatan: Pembelajaran aktif
ABM: Buku rujukan
KBKK: Menilai rasional nya adat resam dan pantang larang dalam kehidupan lalu
Nilai Murni: Hormat-menghormati
Komunikasi yang baik
Bertanggungjawab
Perhubungan baik
Refleksi:
Pelajar tekun menyalin nota
Guru tegas semasa kelas agar pelajar menunjukkan rasa hormat kepada kaum lain berkenaan dengan adat resam masing-masing
Pelajar mengajukan beberapa soalan yang berkaitan dengan tajuk
Posted by muhd suffian at 3:41 PG 0 comments
RPH minggu 12 (22-27 March 2010 )
MINGGU 12 22-27MARCH 2010
Hari: Isnin
Tarikh: 22 March 2010
Mata Pelajaran: Pendidikan Seni Visual
Tingkatan: 2I
Masa: 1250-1400
Bidang: Penghasilan Seni Visual
Unit Pembelajaran: Seni Halus: Arca
Hasil Pembelajaran: Pada akhir pembelajaran, murid dapat:
Mengumpulkan maklumat berkaitan arca
Aktiviti Pembelajaran: Menyalin nota sebagai asas pengetahuan berkenaan Arca
Prosedur:
1) Guru memberikan gambaran am kepada pelajar berkenaan Arca
2) Guru memberikan nota kepada pelajar
3) Pelajar menyalin nota disamping bertanyakan soalan-soalan yang berkaitan
Keperluan/BBM: Buku rujukan, gambaran am
Penerapan Nilai: Hormat-menghormati, toleransi, disiplin, integrasi, tekun, tegas, patuh serta kebersihan
Refleksi: Pelajar kenal dengan gambaran am berkenaan arca
Pelajar tekun menyalin nota sebagai panduan
Guru berkomunikasi secara baik dengan pelajar
Pelajar cuba mengaitkan tentang tajuk dengan kehidupan harian manusia
Hari: Isnin
Tarikh: 22 March 2010
Kelas: 3J (1525-1635)
Subjek: Pendidikan Sivik dan Kewarganegaraan
Aktiviti: UJIAN BULANAN 1 TAHUN 2010
Hari: Isnin
Tarikh: 22 March 2010
Mata Pelajaran: Pendidikan Seni Visual
Tingkatan: 2B
Masa: 1635-1745
Bidang: Penghasilan Seni Visual
Unit Pembelajaran: Seni Halus: Arca
Hasil Pembelajaran: Pada akhir pembelajaran, murid dapat:
Mengumpulkan maklumat berkaitan arca
Aktiviti Pembelajaran: Menyalin nota sebagai asas pengetahuan berkenaan Arca
Prosedur:
1) Guru memberikan gambaran am kepada pelajar berkenaan Arca
2) Guru memberikan nota kepada pelajar
3) Pelajar menyalin nota disamping bertanyakan soalan-soalan yang berkaitan
Keperluan/BBM: Buku rujukan, gambaran am
Penerapan Nilai: Hormat-menghormati, toleransi, disiplin, integrasi, tekun, tegas, patuh serta kebersihan
Refleksi: Pelajar kenal dengan gambaran am berkenaan arca
Pelajar tekun menyalin nota sebagai panduan
Guru berkomunikasi secara baik dengan pelajar
Pelajar cuba mengaitkan tentang tajuk dengan kehidupan harian manusia
Hari: Selasa
Tarikh: 23March 2010
Kelas: 3G(1400-1510)
Subjek: Pendidikan Sivik dan Kewarganegaraan
Aktiviti: UJIAN BULANAN 1 TAHUN 2010
Hari: Selasa
Tarikh: 23March 2010
Mata Pelajaran: Pendidikan Seni Visual
Tingkatan: 2K
Masa: 1635-1745
Bidang: Penghasilan Seni Visual
Unit Pembelajaran: Seni Halus: Arca
Hasil Pembelajaran: Pada akhir pembelajaran, murid dapat:
Mengumpulkan maklumat berkaitan arca
Aktiviti Pembelajaran: Menyalin nota sebagai asas pengetahuan berkenaan Arca
Prosedur:
1) Guru memberikan gambaran am kepada pelajar berkenaan Arca
2) Guru memberikan nota kepada pelajar
3) Pelajar menyalin nota disamping bertanyakan soalan-soalan yang berkaitan
Keperluan/BBM: Buku rujukan, gambaran am
Penerapan Nilai: Hormat-menghormati, toleransi, disiplin, integrasi, tekun, tegas, patuh serta kebersihan
Refleksi: Pelajar kenal dengan gambaran am berkenaan arca
Pelajar tekun menyalin nota sebagai panduan
Guru berkomunikasi secara baik dengan pelajar
Pelajar cuba mengaitkan tentang tajuk dengan kehidupan harian manusia
Hari: Rabu
Tarikh: 24 March 2010
Kelas: 3N(1400-1510)
Subjek: Pendidikan Sivik dan Kewarganegaraan
Aktiviti: UJIAN BULANAN 1 TAHUN 2010
Hari: Rabu
Tarikh: 24 March 2010
Mata Pelajaran: Pendidikan Seni Visual
Tingkatan: 2M
Masa: 1525-1635
Bidang: Penghasilan Seni Visual
Unit Pembelajaran: Seni Halus: Arca
Hasil Pembelajaran: Pada akhir pembelajaran, murid dapat:
Mengumpulkan maklumat berkaitan arca
Aktiviti Pembelajaran: Menyalin nota sebagai asas pengetahuan berkenaan Arca
Prosedur:
1) Guru memberikan gambaran am kepada pelajar berkenaan Arca
2) Guru memberikan nota kepada pelajar
3) Pelajar menyalin nota disamping bertanyakan soalan-soalan yang berkaitan
Keperluan/BBM: Buku rujukan, gambaran am
Penerapan Nilai: Hormat-menghormati, toleransi, disiplin, integrasi, tekun, tegas, patuh serta kebersihan
Refleksi: Pelajar kenal dengan gambaran am berkenaan arca
Pelajar tekun menyalin nota sebagai panduan
Guru berkomunikasi secara baik dengan pelajar
Pelajar cuba mengaitkan tentang tajuk dengan kehidupan harian manusia
Hari: Rabu
Tarikh: 24 March 2010
Mata Pelajaran: Pendidikan Seni Visual
Tingkatan: 2G
Masa: 1710-1820
Bidang: Penghasilan Seni Visual
Unit Pembelajaran: Seni Halus: Arca
Hasil Pembelajaran: Pada akhir pembelajaran, murid dapat:
Mengumpulkan maklumat berkaitan arca
Aktiviti Pembelajaran: Menyalin nota sebagai asas pengetahuan berkenaan Arca
Prosedur:
1) Guru memberikan gambaran am kepada pelajar berkenaan Arca
2) Guru memberikan nota kepada pelajar
3) Pelajar menyalin nota disamping bertanyakan soalan-soalan yang berkaitan
Keperluan/BBM: Buku rujukan, gambaran am
Penerapan Nilai: Hormat-menghormati, toleransi, disiplin, integrasi, tekun, tegas, patuh serta kebersihan
Refleksi: Kelas terlalu bising
Pelajar kenal dengan gambaran am berkenaan arca
Sebilangan pelajar tekun menyalin nota sebagai panduan
Guru berkomunikasi secara baik dengan pelajar
Pelajar cuba mengaitkan tentang tajuk dengan kehidupan harian manusia
Hari: Khamis
Tarikh: 25 March 2010
Mata Pelajaran: Pendidikan Seni Visual
Tingkatan: 2D
Masa: 1250-1400
Bidang: Penghasilan Seni Visual
Unit Pembelajaran: Seni Halus: Arca
Hasil Pembelajaran: Pada akhir pembelajaran, murid dapat:
Mengumpulkan maklumat berkaitan arca
Aktiviti Pembelajaran: Menyalin nota sebagai asas pengetahuan berkenaan Arca
Prosedur:
1) Guru memberikan gambaran am kepada pelajar berkenaan Arca
2) Guru memberikan nota kepada pelajar
3) Pelajar menyalin nota disamping bertanyakan soalan-soalan yang berkaitan
Keperluan/BBM: Buku rujukan, gambaran am
Penerapan Nilai: Hormat-menghormati, toleransi, disiplin, integrasi, tekun, tegas, patuh serta kebersihan
Refleksi: Pelajar kenal dengan gambaran am berkenaan arca
Pelajar tekun menyalin nota sebagai panduan
Guru berkomunikasi secara baik dengan pelajar
Pelajar cuba mengaitkan tentang tajuk dengan kehidupan harian manusia
Hari: Khamis
Tarikh: 25 March 2010
Kelas: 3C(1635-1745)
Subjek: Pendidikan Sivik dan Kewarganegaraan
Aktiviti: UJIAN BULANAN 1 TAHUN 2010
Hari: Jumaat
Tarikh: 26 March 2010
Kelas: 2J (1600-1710)
Subjek: Pendidikan Jasmani dan Kesihatan
Tajuk: Gaya Hidup Sihat
Subtajuk: Pengurusan konflik dan stres
Objektif: i) Menyatakan kesan stres yang sering dihadapi oleh pelajar
ii) Menjelaskan cara mengatasi stres
Kemahiran: Berkomunikasi dengan baik dan berfikir rasional
ABM: Buku teks
Nilai Murni: Disiplin
Bekerjasama
Hormat-menghormati
Kekemasan
Refleksi: Pelajar menyalin nota dengan keadaan yang tenang dan selesa
Guru membuat rondaan di dalam kelas bagi memastikan pelajar membuat nota dan latihan
Keadaan kelas tenang
Hari: Sabtu
Tarikh: 27 March 2010
SAYA MINTA CUTI DAN DIBENARKAN UNTUK CUTI
Posted by muhd suffian at 3:04 PG 0 comments