MINGGU 6 8-12 FEBRUARY 2010
Hari: Isnin
Tarikh: 8 February 2010
Mata Pelajaran: Pendidikan Seni Visual
Tingkatan: 2I
Masa: 1250-1400
Bidang: Penghasilan Seni Visual
Unit Pembelajaran: Lukisan(Pensel, Pen, Marker)
Hasil Pembelajaran: Pada akhir pembelajaran, murid dapat:
• Mengolah hasil karya dengan kreatif
Aktiviti Pembelajaran: Mengaplikasi, memahami dan membandingbeza
Prosedur: 1) Guru memberi penerangan serba ringkas kepada murid
2) Guru menunjukkan beberapa contoh lukisan sebagai rujukan tambahan
Keperluan/BBM: Bahan: Buku rujukan, contoh lakaran, buku kerja
Penerapan Nilai: Toleransi, bantu-membantu, tekun, tegas, serta kebersihan
Refleksi: Pelajar bertanyakan beberapa soalan yang berkaitan dan merujuk beberapa contoh karya sebagai panduan.
Pelajar menghasilkan karya sebagaimana yang dikehendaki seterusnya menghantar untuk disemak oleh guru
Hari: Isnin
Tarikh: 8 February 2010
Kelas: 3J (1525-1635)
Subjek: Pendidikan Sivik dan Kewarganegaraan
Tema: Hubungan kekeluargaan
Tajuk: (a) Tanggungjawab Terhadap Keluarga
i) Keselamatan keluarga tanggungjawab bersama
ii) Sebab nila setitik, rosak susu sebelanga
Hasil Pembelajaran:
i. Pengetahuan: (a) Mengenal pasti cara menjaga maruah keluarga
(b) Menyenaraikan langkah-langkah keselamatan di dalam rumah dan di luar rumah
ii. Kemahiran: (a) Menjaga keselamatan dan melindungi anggota keluarga
(b) Berupaya menjaga maruah keluarga
iii. Nilai: (a) Menyayangi diri sendiri dan anggota keluarga
(b) Menjaga nama baik keluarga
Pendekatan: Pembelajaran aktif
ABM: Buku teks dan buku kerja serta contoh-contoh luar yang berkaitan
KBKK: Berfikir secara logik dan rasional
Nilai Murni: Berkasih sayang
Bertanggungjawab
Perhubungan baik
Bantu-membantu
Refleksi: Pelajar sama-sama berbincang dan mengutarakan idea-idea yang berkaitan dengan pembelajaran
Suasana kelas riuh dengan setiap pelajar ingin mengemukakan jawapan
Pelajar dikehendaki membuat sedikit latihan sebagai kerja rumah dan dihantar keesokkannya untuk disemak
Hari: Isnin
Tarikh: 8 February 2010
Mata Pelajaran: Pendidikan Seni Visual
Tingkatan: 2B
Masa: 1635-1745
Bidang: Penghasilan Seni Visual
Unit Pembelajaran: Lukisan(Pensel, Pen, Marker)
Hasil Pembelajaran: Pada akhir pembelajaran, murid dapat:
• Mengolah hasil karya dengan kreatif
Aktiviti Pembelajaran: Mengaplikasi, memahami dan membandingbeza
Prosedur: 1) Guru memberi penerangan serba ringkas kepada murid
2) Guru menunjukkan beberapa contoh lukisan sebagai rujukan tambahan
Keperluan/BBM: Bahan: Buku rujukan, contoh lakaran, buku kerja
Penerapan Nilai: Toleransi, bantu-membantu, tekun, tegas, serta kebersihan
Refleksi: Pelajar bertanyakan beberapa soalan yang berkaitan dan merujuk beberapa contoh karya sebagai panduan.
Pelajar menghasilkan karya sebagaimana yang dikehendaki seterusnya menghantar untuk disemak oleh guru
Segelintir hasil karya didapati memang menarik
Hari: Selasa
Tarikh: 9 February 2010
Kelas: 3G (1400-1510)
Subjek: Pendidikan Sivik dan Kewarganegaraan
Tema: Hubungan kekeluargaan
Tajuk: (a) Tanggungjawab Terhadap Keluarga
i) Keselamatan keluarga tanggungjawab bersama
ii) Sebab nila setitik, rosak susu sebelanga
Hasil Pembelajaran:
i. Pengetahuan: (a) Mengenal pasti cara menjaga maruah keluarga
(b) Menyenaraikan langkah-langkah keselamatan di dalam rumah dan di luar rumah
ii. Kemahiran: (a) Menjaga keselamatan dan melindungi anggota keluarga
(b) Berupaya menjaga maruah keluarga
iii. Nilai: (a) Menyayangi diri sendiri dan anggota keluarga
(b) Menjaga nama baik keluarga
Pendekatan: Pembelajaran aktif
ABM: Buku teks dan buku kerja serta contoh-contoh luar yang berkaitan
KBKK: Berfikir secara logik dan rasional
Nilai Murni: Berkasih sayang
Bertanggungjawab
Perhubungan baik
Bantu-membantu
Refleksi: Pelajar sama-sama berbincang dan mengutarakan idea-idea yang berkaitan dengan pembelajaran
Suasana kelas riuh dengan setiap pelajar ingin mengemukakan jawapan
Pelajar dikehendaki membuat sedikit latihan sebagai kerja rumah dan dihantar keesokkannya untuk disemak
Hari: Selasa
Tarikh: 9 February 2010
Mata Pelajaran: Pendidikan Seni Visual
Tingkatan: 2K
Masa: 1635-1745
Bidang: Penghasilan Seni Visual
Unit Pembelajaran: Lukisan(Pensel, Pen, Marker)
Hasil Pembelajaran: Pada akhir pembelajaran, murid dapat:
• Mengolah hasil karya dengan kreatif
Aktiviti Pembelajaran: Mengaplikasi, memahami dan membandingbeza
Prosedur: 1) Guru memberi penerangan serba ringkas kepada murid
2) Guru menunjukkan beberapa contoh lukisan sebagai rujukan tambahan
Keperluan/BBM: Bahan: Buku rujukan, contoh lakaran, buku kerja
Penerapan Nilai: Toleransi, bantu-membantu, tekun, tegas, serta kebersihan
Refleksi: Pelajar bertanyakan beberapa soalan yang berkaitan dan merujuk beberapa contoh karya sebagai panduan.
Pelajar menghasilkan karya sebagaimana yang dikehendaki seterusnya menghantar untuk disemak oleh guru
Semua pelajar menghantar hasil karya masing-masing sebagaimana yang dikehendaki
Hari: Rabu
Tarikh: 10 February 2010
Kelas: 3N (1400-1510)
Subjek: Pendidikan Sivik dan Kewarganegaraan
Tema: Hubungan kekeluargaan
Tajuk: (a) Tanggungjawab Terhadap Keluarga
i) Keselamatan keluarga tanggungjawab bersama
ii) Sebab nila setitik, rosak susu sebelanga
Hasil Pembelajaran:
i. Pengetahuan: (a) Mengenal pasti cara menjaga maruah keluarga
(b) Menyenaraikan langkah-langkah keselamatan di dalam rumah dan di luar rumah
ii. Kemahiran: (a) Menjaga keselamatan dan melindungi anggota keluarga
(b) Berupaya menjaga maruah keluarga
iii. Nilai: (a) Menyayangi diri sendiri dan anggota keluarga
(b) Menjaga nama baik keluarga
Pendekatan: Pembelajaran aktif
ABM: Buku teks dan buku kerja serta contoh-contoh luar yang berkaitan
KBKK: Berfikir secara logik dan rasional
Nilai Murni: Berkasih sayang
Bertanggungjawab
Perhubungan baik
Bantu-membantu
Refleksi: Pelajar sama-sama berbincang dan mengutarakan idea-idea yang berkaitan dengan pembelajaran
Terdapat sebilangan pelajar yang kurang menumpukan perhatian semasa perbincangan dijalankan
Suasana kelas riuh dengan setiap pelajar ingin mengemukakan jawapan
Pelajar dikehendaki menghantar buku latihan
Hari: Rabu
Tarikh: 10 February 2010
Mata Pelajaran: Pendidikan Seni Visual
Tingkatan: 2M
Masa: 1525-1635
Bidang: Penghasilan Seni Visual
Unit Pembelajaran: Lukisan(Pensel, Pen, Marker)
Hasil Pembelajaran: Pada akhir pembelajaran, murid dapat:
• Mengolah hasil karya dengan kreatif
Aktiviti Pembelajaran: Mengaplikasi, memahami dan membandingbeza
Prosedur: 1) Guru memberi penerangan serba ringkas kepada murid
2) Guru menunjukkan beberapa contoh lukisan sebagai rujukan tambahan
Keperluan/BBM: Bahan: Buku rujukan, contoh lakaran, buku kerja
Penerapan Nilai: Toleransi, bantu-membantu, tekun, tegas, serta kebersihan
Refleksi: Pelajar bertanyakan beberapa soalan yang berkaitan dan merujuk beberapa contoh karya sebagai panduan.
Pelajar memberi kerjasama yang baik dengan pembelajaran
Pelajar dikehendaki menghantar hasil kerja untuk disemak oleh guru
Hari: Rabu
Tarikh: 10 February 2010
Mata Pelajaran: Pendidikan Seni Visual
Tingkatan: 2G
Masa: 1710-1820
Bidang: Penghasilan Seni Visual
Unit Pembelajaran: Lukisan(Pensel, Pen, Marker)
Hasil Pembelajaran: Pada akhir pembelajaran, murid dapat:
• Mengolah hasil karya dengan kreatif
Aktiviti Pembelajaran: Mengaplikasi, memahami dan membandingbeza
Prosedur: 1) Guru memberi penerangan serba ringkas kepada murid
2) Guru menunjukkan beberapa contoh lukisan sebagai rujukan tambahan
Keperluan/BBM: Bahan: Buku rujukan, contoh lakaran, buku kerja
Penerapan Nilai: Toleransi, bantu-membantu, tekun, tegas, serta kebersihan
Refleksi: Segelintir pelajar bertanyakan beberapa soalan yang berkaitan dan merujuk beberapa contoh karya sebagai panduan manakala segelintir lagi tidak mengendahkan pembelajaran
Suasana di dalam kelas tegang disebabkan segelintir pelajar yang tidak bertanggungjawab
Pelajar yang menyiapkan hasil menghantar kepada guru untuk disemak
Hari: Khamis
Tarikh: 11 February 2010
Mata Pelajaran: Pendidikan Seni Visual
Tingkatan: 2D
Masa: 1250-1400
Bidang: Penghasilan Seni Visual
Unit Pembelajaran: Lukisan(Pensel, Pen, Marker)
Hasil Pembelajaran: Pada akhir pembelajaran, murid dapat:
• Mengolah hasil karya dengan kreatif
Aktiviti Pembelajaran: Mengaplikasi, memahami dan membandingbeza
Prosedur: 1) Guru memberi penerangan serba ringkas kepada murid
2) Guru menunjukkan beberapa contoh lukisan sebagai rujukan tambahan
Keperluan/BBM: Bahan: Buku rujukan, contoh lakaran, buku kerja
Penerapan Nilai: Toleransi, bantu-membantu, tekun, tegas, serta kebersihan
Refleksi: Pelajar bertanyakan beberapa soalan yang berkaitan dan merujuk beberapa contoh karya sebagai panduan.
Pelajar memberi kerjasama yang baik semasa pembelajaran di dalam kelas
Semua pelajar menghantar hasil lukisan di akhir pembelajaran untuk disemak
Didapati ada pelajar yang berbakat dalam seni
Hari: Khamis
Tarikh: 11 February 2010
Kelas: 3C (1635-1745)
Subjek: Pendidikan Sivik dan Kewarganegaraan
Tema: Hubungan kekeluargaan
Tajuk: (a) Tanggungjawab Terhadap Keluarga
i) Keselamatan keluarga tanggungjawab bersama
ii) Sebab nila setitik, rosak susu sebelanga
Hasil Pembelajaran:
i. Pengetahuan: (a) Mengenal pasti cara menjaga maruah keluarga
(b) Menyenaraikan langkah-langkah keselamatan di dalam rumah dan di luar rumah
ii. Kemahiran: (a) Menjaga keselamatan dan melindungi anggota keluarga
(b) Berupaya menjaga maruah keluarga
iii. Nilai: (a) Menyayangi diri sendiri dan anggota keluarga
(b) Menjaga nama baik keluarga
Pendekatan: Pembelajaran aktif
ABM: Buku teks dan buku kerja serta contoh-contoh luar yang berkaitan
KBKK: Berfikir secara logik dan rasional
Nilai Murni: Berkasih sayang
Bertanggungjawab
Perhubungan baik
Bantu-membantu
Refleksi: Pelajar sama-sama berbincang dan mengutarakan idea-idea yang berkaitan dengan pembelajaran
Suasana kelas riuh dengan setiap pelajar ingin mengemukakan jawapan
Pelajar dikehendaki membuat sedikit latihan sebagai kerja rumah dan dihantar keesokkannya untuk disemak
Hari: Jumaat
Tarikh: 12 February 2010
Kelas: 2J (1600-1710)
Subjek: Pendidikan Jasmani dan Kesihatan
Tajuk: Gaya Hidup Sihat
Subtajuk: Pemakanan
Objektif: i) Menyatakan fungsi makro dan mikro nutrien
ii) Mengenalpasti kesan kekurangan makro dan mikro nutrien
Kemahiran: Berkomunikasi dengan baik dan berfikir rasional
ABM: Buku teks serta kaitan dengan persekitaran luar
Nilai Murni: Bertanggungjawab
Bekerjasama
Hormat-menghormati
Refleksi: Pelajar mengikuti arahan guru
Pelajar memberi komunikasi yang baik serta respon terhadap perbincangan
Pelajar membuat piramid makanan seperti di suruh
Pelajar berazam mengubah gaya kehidupan yang sihat
Khamis, 11 Februari 2010
RPH minggu 6(8-12 February 2010)
Posted by muhd suffian at 12:32 PG
Langgan:
Catat Ulasan (Atom)
0 comments:
Catat Ulasan