MINGGU 3 18-23 JANUARI 2010
Hari: Isnin
Tarikh: 18 Januari 2010
Mata Pelajaran: Pendidikan Seni Visual
Tingkatan: 2I
Masa: 1250-1400
Bidang: Penghasilan Seni Visual
Unit Pembelajaran: Lukisan
Hasil Pembelajaran: Pada akhir pembelajaran, murid dapat:
• Mengaplikasikan asas seni reka dalam proses penghasilan seni halus
• Berkomunikasi melalui hasil yang telah dihasilkan
Aktiviti Pembelajaran: Mengaplikasi
Prosedur:
1) Guru menerangkan akan sudut pencahayaan
2) Guru melukiskan contoh di papan hitam
3) Guru berbincang akan sudut pencahayaan dari pelbagai sudut
4) Murid diminta mengaplikasikan pembelajaran
5) Guru memberi penerangan khusus kepada pelajar semasa pelajar melukis
6) Rumusan pelajaran
7) Hasil lukisan dihantar
Keperluan/BBM: Alat: Pensel
Bahan: Bunga Raya, contoh lakaran, lukisan
Penerapan Nilai: Hormat-menghormati dan rajin berusaha
Refleksi: Pelajar berupaya menghasilkan lukisan yang menarik dan mengaplikasikan teknik pembelajaran dengan betul
Hari: Isnin
Tarikh: 18 Januari 2010
Kelas: 3J (1400-1510)
Subjek: Pendidikan Sivik dan Kewarganegaraan
Tema: Pencapaian Kendiri
Tajuk: (b) Keputusan Yang Bijak Dan Adil
Hasil Pembelajaran:
i. Pengetahuan:
(a) Memahami kesan sesuatu keputusan yang dibuat terhadap diri dan orang lain
(b) Mengenalpasti aliran yang dipilih bersesuaian dengan potensi diri
ii. Kemahiran:
(a) Membuat keputusan yang bijak dan adil serta bertanggungjawab dalam semua situasi
(b) Berkemahiran menjejaki rantaian kesan dan akibat daripada sesuatu keputusan
iii. Nilai:
(a) Prihatin tentang kesan keputusan yang diambil terhadap orang lain
(b) Berpuas hati dalam keputusan yang diambil
Pendekatan: Pembelajaran aktif
ABM: Buku teks dan buku kerja
KBKK: Menilai baik buruk akan sesuatu keputusan yang diambil
Nilai Murni: Berkeyakinan tinggi
Refleksi: Pelajar berupaya menjawab soalan yang dibincangkan di hadapan kelas dengan baik
Hari: Isnin
Tarikh: 18 Januari 2010
Mata Pelajaran: Pendidikan Seni Visual
Tingkatan: 2B
Masa: 1635-1745
Bidang: Penghasilan Seni Visual
Unit Pembelajaran: Lukisan
Hasil Pembelajaran: Pada akhir pembelajaran, murid dapat:
• Mengaplikasikan asas seni reka dalam proses penghasilan seni halus
• Berkomunikasi melalui hasil yang telah dihasilkan
Aktiviti Pembelajaran: Mengaplikasi
Prosedur:
1) Guru menerangkan akan sudut pencahayaan
2) Guru melukiskan contoh di papan hitam
3) Guru berbincang akan sudut pencahayaan dari pelbagai sudut
4) Murid diminta mengaplikasikan pembelajaran
5) Guru memberi penerangan khusus kepada pelajar semasa pelajar melukis
6) Rumusan pelajaran
7) Hasil lukisan dihantar
Keperluan/BBM: Alat: Pensel
Bahan: Bunga Raya, contoh lakaran, lukisan
Penerapan Nilai: Hormat-menghormati dan rajin berusaha
Refleksi: Pelajar berupaya menghasilkan lukisan yang menarik dan mengaplikasikan teknik pembelajaran dengan betul serta respon pelajar yang agak baik terhadap tema yang dibincangkan
Hari: Selasa
Tarikh: 19 Januari 2010
Kelas: 3G (1400-1510)
Subjek: Pendidikan Sivik dan Kewarganegaraan
Tema: Pencapaian Kendiri
Tajuk: (b) Keputusan Yang Bijak Dan Adil
Hasil Pembelajaran:
i. Pengetahuan:
(a) Memahami kesan sesuatu keputusan yang dibuat terhadap diri dan orang lain
(b) Mengenalpasti aliran yang dipilih bersesuaian dengan potensi diri
ii. Kemahiran:
(a) Membuat keputusan yang bijak dan adil serta bertanggungjawab dalam semua situasi
(b) Berkemahiran menjejaki rantaian kesan dan akibat daripada sesuatu keputusan
iii. Nilai:
(a) Prihatin tentang kesan keputusan yang diambil terhadap orang lain
(b) Berpuas hati dalam keputusan yang diambil
Pendekatan: Pembelajaran aktif
ABM: Buku teks dan buku kerja
KBKK: Menilai baik buruk akan sesuatu keputusan yang diambil
Nilai Murni: Berkeyakinan tinggi
Refleksi: Pelajar memberikan respon yang baik dengan menanyakan soalan-soalan yang berkaitan
Hari: Selasa
Tarikh: 19 Januari 2010
Mata Pelajaran: Pendidikan Seni Visual
Tingkatan: 2K
Masa: 1635-1745
Bidang: Penghasilan Seni Visual
Unit Pembelajaran: Lukisan
Hasil Pembelajaran: Pada akhir pembelajaran, murid dapat:
• Mengaplikasikan asas seni reka dalam proses penghasilan seni halus
• Berkomunikasi melalui hasil yang telah dihasilkan
Aktiviti Pembelajaran: Mengaplikasi
Prosedur:
1) Guru menerangkan akan sudut pencahayaan
2) Guru melukiskan contoh di papan hitam
3) Guru berbincang akan sudut pencahayaan dari pelbagai sudut
4) Murid diminta mengaplikasikan pembelajaran
5) Guru memberi penerangan khusus kepada pelajar semasa pelajar melukis
6) Rumusan pelajaran
7) Hasil lukisan dihantar
Keperluan/BBM: Alat: Pensel
Bahan: Bunga Raya, contoh lakaran, lukisan
Penerapan Nilai: Hormat-menghormati dan rajin berusaha
Refleksi: Pelajar berupaya menghasilkan lukisan yang menarik dan mengaplikasikan teknik pembelajaran dengan betul
Hari: Rabu
Tarikh: 20 Januari 2010
Kelas: 3N (1400-1510)
Subjek: Pendidikan Sivik dan Kewarganegaraan
Tema: Pencapaian Kendiri
Tajuk: (b) Keputusan Yang Bijak Dan Adil
Hasil Pembelajaran:
i. Pengetahuan:
(a) Memahami kesan sesuatu keputusan yang dibuat terhadap diri dan orang lain
(b) Mengenalpasti aliran yang dipilih bersesuaian dengan potensi diri
ii. Kemahiran:
(a) Membuat keputusan yang bijak dan adil serta bertanggungjawab dalam semua situasi
(b) Berkemahiran menjejaki rantaian kesan dan akibat daripada sesuatu keputusan
iii. Nilai:
(a) Prihatin tentang kesan keputusan yang diambil terhadap orang lain
(b) Berpuas hati dalam keputusan yang diambil
Pendekatan: Pembelajaran aktif
ABM: Buku teks dan buku kerja
KBKK: Menilai baik buruk akan sesuatu keputusan yang diambil
Nilai Murni: Berkeyakinan tinggi
Refleksi: Pelajar memberikan respon yang baik dengan menanyakan soalan-soalan yang berkaitan
Hari: Rabu
Tarikh: 20 Januari 2010
Mata Pelajaran: Pendidikan Seni Visual
Tingkatan: 2M
Masa: 1635-1745
Bidang: Penghasilan Seni Visual
Unit Pembelajaran: Lukisan
Hasil Pembelajaran: Pada akhir pembelajaran, murid dapat:
• Mengaplikasikan asas seni reka dalam proses penghasilan seni halus
• Berkomunikasi melalui hasil yang telah dihasilkan
Aktiviti Pembelajaran: Mengaplikasi
Prosedur:
1) Guru menerangkan akan sudut pencahayaan
2) Guru melukiskan contoh di papan hitam
3) Guru berbincang akan sudut pencahayaan dari pelbagai sudut
4) Murid diminta mengaplikasikan pembelajaran
5) Guru memberi penerangan khusus kepada pelajar semasa pelajar melukis
6) Rumusan pelajaran
7) Hasil lukisan dihantar
Keperluan/BBM: Alat: Pensel
Bahan: Bunga Raya, contoh lakaran, lukisan
Penerapan Nilai: Hormat-menghormati dan rajin berusaha
Refleksi: Pelajar berupaya menghasilkan lukisan yang menarik dan mengaplikasikan teknik pembelajaran dengan betul serta sering bertanyakan soalan yang berkaitan
Hari: Khamis
Tarikh: 21 Januari 2010
Mata Pelajaran: Pendidikan Seni Visual
Tingkatan: 2D
Masa: 1250-1400
Bidang: Penghasilan Seni Visual
Unit Pembelajaran: Lukisan
Hasil Pembelajaran: Pada akhir pembelajaran, murid dapat:
• Mengaplikasikan asas seni reka dalam proses penghasilan seni halus
• Berkomunikasi melalui hasil yang telah dihasilkan
Aktiviti Pembelajaran: Mengaplikasi
Prosedur:
1) Guru menerangkan akan sudut pencahayaan
2) Guru melukiskan contoh di papan hitam
3) Guru berbincang akan sudut pencahayaan dari pelbagai sudut
4) Murid diminta mengaplikasikan pembelajaran
5) Guru memberi penerangan khusus kepada pelajar semasa pelajar melukis
6) Rumusan pelajaran
7) Hasil lukisan dihantar
Keperluan/BBM: Alat: Pensel
Bahan: Bunga Raya, contoh lakaran, lukisan
Penerapan Nilai: Hormat-menghormati dan rajin berusaha
Refleksi: Pelajar berupaya menghasilkan lukisan yang menarik dan mengaplikasikan teknik pembelajaran dengan betul
Hari: Khamis
Tarikh: 21 Januari 2010
Mata Pelajaran: Pendidikan Seni Visual
Tingkatan: 2G
Masa: 1400-1510
Bidang: Penghasilan Seni Visual
Unit Pembelajaran: Lukisan
Hasil Pembelajaran: Pada akhir pembelajaran, murid dapat:
• Mengaplikasikan asas seni reka dalam proses penghasilan seni halus
• Berkomunikasi melalui hasil yang telah dihasilkan
Aktiviti Pembelajaran: Mengaplikasi
Prosedur:
1) Guru menerangkan akan sudut pencahayaan
2) Guru melukiskan contoh di papan hitam
3) Guru berbincang akan sudut pencahayaan dari pelbagai sudut
4) Murid diminta mengaplikasikan pembelajaran
5) Guru memberi penerangan khusus kepada pelajar semasa pelajar melukis
6) Rumusan pelajaran
7) Hasil lukisan dihantar
Keperluan/BBM: Alat: Pensel
Bahan: Bunga Raya, contoh lakaran, lukisan
Penerapan Nilai: Hormat-menghormati dan rajin berusaha
Refleksi: Pelajar berupaya menghasilkan lukisan yang menarik dan mengaplikasikan teknik pembelajaran dengan betul
Hari: Khamis
Tarikh: 21 Januari 2010
Kelas: 3C (1635-1745)
Subjek: Pendidikan Sivik dan Kewarganegaraan
Tema: Pencapaian Kendiri
Tajuk: (b) Keputusan Yang Bijak Dan Adil
Hasil Pembelajaran:
i. Pengetahuan:
(a) Memahami kesan sesuatu keputusan yang dibuat terhadap diri dan orang lain
(b) Mengenalpasti aliran yang dipilih bersesuaian dengan potensi diri
ii. Kemahiran:
(a) Membuat keputusan yang bijak dan adil serta bertanggungjawab dalam semua situasi
(b) Berkemahiran menjejaki rantaian kesan dan akibat daripada sesuatu keputusan
iii. Nilai:
(a) Prihatin tentang kesan keputusan yang diambil terhadap orang lain
(b) Berpuas hati dalam keputusan yang diambil
Pendekatan: Pembelajaran aktif
ABM: Buku teks dan buku kerja
KBKK: Menilai baik buruk akan sesuatu keputusan yang diambil
Nilai Murni: Berkeyakinan tinggi
Refleksi: Pelajar berupaya menjawab soalan yang dikemukakan oleh guru dengan baik
Hari: Jumaat
Tarikh: 22 Januari 2010
Kelas: 2J (1600-1710)
Subjek: Pendidikan Jasmani dan Kesihatan
Tajuk: Kecergasan Fizikal
Subtajuk: Daya Tahan Kardiovaskular
Objektif:
• Melibatkan diri dengan aktiviti latihan fizikal
• Menyatakan faedah latihan fizikal
• Mematuhi setiap aspek keselamatan
Kemahiran: Bersukan
ABM: Buku teks
Nilai Murni: Aktiviti fizikal menyihatkan badan
Berminat untuk bersukan demi kesihatan sihat, minda cerdas
Refleksi: Pelajar mengetahui amalan hidup sihat
Pelajar berazam mengubah gaya kehidupan yang sihat
Hari: Sabtu
Tarikh: 23 Januari 2010
Mata Pelajaran: Pendidikan Seni Visual
Tingkatan: 2D
Masa: 1250-1400
Bidang: Penghasilan Seni Visual
Unit Pembelajaran: Lukisan
Hasil Pembelajaran: Pada akhir pembelajaran, murid dapat:
• Menghayati akan suatu pemandangan yang indah dan mengaplikasikan di atas kertas lukisan
• Berkomunikasi melalui hasil yang telah dihasilkan
• Ditentukan minat terhadap seni lukisan
Aktiviti Pembelajaran: Menghasilkan suatu karya pemandangan yang indah
Prosedur:
1) Guru menerangkan akan aktiviti yang hendak dijalankan
2) Guru menyarankan pelajar menggunakan kreativiti masing-masing
3) Guru menjalankan pemantauan
4) Sesi soal jawab berkenaan pemandangan yang boleh dihasilkan
5) Guru memberikan arahan agar menghantarkan hasil lukisan pada hari Isnin hadapan
Keperluan/BBM: Alat: Pensel, warna
Bahan: Lukisan
Penerapan Nilai: Hormat-menghormati dan rajin berusaha, serta kebersihan kelas di utamakan
Refleksi: Pelajar berupaya menghasilkan lukisan yang menarik dan mengaplikasikan teknik pembelajaran dengan betul
Hari: Sabtu
Tarikh: 23 Januari 2010
Mata Pelajaran: Pendidikan Seni Visual
Tingkatan: 2G
Masa: 1400-1510
Bidang: Penghasilan Seni Visual
Unit Pembelajaran: Lukisan
Hasil Pembelajaran: Pada akhir pembelajaran, murid dapat:
• Menghayati akan suatu pemandangan yang indah dan mengaplikasikan di atas kertas lukisan
• Berkomunikasi melalui hasil yang telah dihasilkan
• Ditentukan minat terhadap seni lukisan
Aktiviti Pembelajaran: Menghasilkan suatu karya pemandangan yang indah
Prosedur:
1) Guru menerangkan akan aktiviti yang hendak dijalankan
2) Guru menyarankan pelajar menggunakan kreativiti masing-masing
3) Guru menjalankan pemantauan
4) Sesi soal jawab berkenaan pemandangan yang boleh dihasilkan
5) Guru memberikan arahan agar menghantarkan hasil lukisan pada hari Isnin hadapan
Keperluan/BBM: Alat: Pensel, warna
Bahan: Lukisan
Penerapan Nilai: Hormat-menghormati dan rajin berusaha, serta kebersihan kelas di utamakan
Refleksi: Pelajar berupaya menghasilkan lukisan yang menarik dan mengaplikasikan teknik pembelajaran dengan betul
Hari: Sabtu
Tarikh: 23 Januari 2010
Kelas: 3C (1635-1745)
Subjek: Pendidikan Sivik dan Kewarganegaraan
Tema: Pencapaian Kendiri
Tajuk: (b) Keputusan Yang Bijak Dan Adil
Hasil Pembelajaran:
i. Pengetahuan:
(a) Memahami konsep perbincangan secara berkumpulan
(b) Memahami kesan sesuatu keputusan yang dibuat terhadap diri dan orang lain
(c) Mengenalpasti aliran yang dipilih bersesuaian dengan potensi diri
ii. Kemahiran:
(a) Membuat keputusan yang bijak dan adil serta bertanggungjawab dalam semua situasi
(b) Berkemahiran menjejaki rantaian kesan dan akibat daripada sesuatu keputusan
(c) Mendengar serta menilai pendapat kawan-kawan
iii. Nilai:
(a) Prihatin tentang kesan keputusan yang diambil terhadap orang lain
(b) Berpuas hati dalam keputusan yang diambil
(c) bertanggungjawab dalam setiap keputusan
Pendekatan: Perbincangan secara berkumpulan
ABM: Buku teks
KBKK: Menilai baik buruk akan sesuatu keputusan yang diambil
Nilai Murni: Berkeyakinan tinggi dan bertanggungjawab
Refleksi: Pelajar membuat perbincangan serta menerima segala pendapat kawan-kawan secara terbuka seterusnya menilai kembali keputusan yang diambil
Jumaat, 29 Januari 2010
RPH minggu 3(18-23 Jan 2010)
Posted by muhd suffian at 1:51 PG
Langgan:
Catat Ulasan (Atom)
0 comments:
Catat Ulasan